Piet De Loof nieuwe voorzitter N-VA Oudenaarde

Op 5 oktober 2020
Piet De Loof (vooraan) en fractieleider Kristof Meerschaut

Een herschikt bestuur met een nieuwe voorzitter, een oproep tot verruiming en een ambitieuze agenda. N-VA Oudenaarde wil nu al de basis leggen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2024.

N-VA Oudenaarde bleef in 2018 met 11,6% onder de verwachtingen, en dat moet over vier jaar absoluut beter. Precies vier jaar voor de volgende verkiezingen schakelt N-VA Oudenaarde al een versnelling hoger. Het dagelijks bestuur wordt verjongd en pakt uit met een verrassende nieuwe voorzitter: Piet De Loof (48) uit Leupegem.

De Loof werkte meer dan 20 jaar in de journalistiek (VRT, Het Laatste Nieuws), is auteur van verschillende boeken en runt sedert enkele jaren een eigen communicatiebureau. Vader Achiel De Loof was een bekend figuur in de streek en legde in de jaren 1970 mee de basis voor de Volksunie-afdeling in Maarkedal.

Ook nieuw in de bestuursploeg zijn twee jongeren: Sarah Wandels en Thibault Vandeputte. Sarah Wandels is 21 en woont in Ename. Ze volgt de lerarenopleiding secundair onderwijs en heeft een brede interesse in jeugdzaken, cultuur en erfgoed. Thibault Vandeputte is 23 en woont in Oudenaarde-centrum. Hij werkt als HR-consultant. Sarah en Thibault zullen onder leiding van ondervoorzitter Kellin Cousaert werk maken van een N-VA jongerenafdeling die momenteel in de steigers staat.

Andy Vandekerckhove wordt organisatieverantwoordelijke en Isabelle Penninck is de nieuwe secretaris van de afdeling. Michael De Bode blijft op post als penningmeester. Herman Van Den Driessche deelt het ondervoorzitterschap met Kellin Cousaert. Het bestuur wordt vervolledigd door de drie gemeenteraadsleden Kristof Meerschaut, Kathy De Rycke en Boris Labie, en verder Hugo Rau, Marian Sempels, Eric Vande Putte, Jacques Vander Haeghen, Stijn Vandriessche, Roland Vanheddeghem, Peter Van Oyen en Nora Verhoeyen.

Piet De Loof over zijn stap naar de politiek: ‘Je kan een tijdje toekijken langs de zijlijn, maar als je eerlijk bent met jezelf, moet je op een bepaald moment de stap zetten. En dit is de tijd daarvoor. Het worden voor Oudenaarde beslissende jaren, de stad staat op een keerpunt. We moeten daarom durven nadenken over waar we als Oudenaarde nu staan en waar we naartoe willen. Hoe zien we Oudenaarde binnen vijf, tien en zelfs twintig jaar? Hoe bouwen we aan een stad die aantrekkelijk is voor inwoners, ondernemers, toeristen… voor iedereen? Met N-VA Oudenaarde wil ik een plan uitwerken dat niet alleen de waan van de dag overstijgt, maar ook politieke kleuren, grenzen, taboes… Dat vraagt een open blik en geest — ik richt mij dan ook uitdrukkelijk naar mensen binnen én buiten de politiek. In 2024 willen we naar de kiezer kunnen stappen met een voldragen plan voor een aantrekkelijk, ondernemend en modern Oudenaarde.’

Een eerste voorzet vond elke inwoner van Oudenaarde vorige week in de bus. In zijn huis-aan-huisblad lanceert N-VA Oudenaarde 33 voorstellen om Oudenaarde in dit coronatijdperk zuurstof kunnen geven.

Kristof Meerschaut: ‘Er zijn de voorbije zomer een aantal mooie initiatieven genomen zoals ‘terras in de kijker’, en ook ‘Café Locale’ op de Markt was een groot succes. Maar om structureel een oplossing te bieden aan de handel en horeca in het centrum is er meer nodig. Met deze 33 voorstellen willen we alvast de discussie op gang brengen en reiken we de hand naar de andere fracties in de Oudenaardse gemeenteraad.’