Stad houdt besparing containerpark voor zichzelf

Op 26 april 2016, over deze onderwerpen: Financiën, Wonen en natuur

Sinds juli 2014 is het containerpark van Oudenaarde niet langer gratis.  Uit cijfers van de milieudienst blijkt dat sindsdien het aantal bezoekers gehalveerd is.  Ook de aangeleverde hoeveelheid afval is met ruim 40% gedaald.  De daling is nagenoeg volledig toe te schrijven aan het wegvallen van het afvaltoerisme.

Kristof Meerschaut (N-VA): “Eigenlijk is het containerpark nooit gratis geweest, de factuur werd gewoon onrechtstreeks, via de belastingen, betaald door de Oudenaardse gezinnen en bedrijven.  Oudenaarde heeft jarenlang veel geld betaald voor de verwerking van afval van buiten de stad.”

De genomen maatregelen inzake afval leveren de stad een jaarlijkse besparing op van 620.000 euro, geld dat voorheen nodig was om kosten van afvalverwerking te betalen.  “Gelukkig is Oudenaarde niet langer het afvalparadijs van de streek, alleen merken de inwoners daar niks van want de stad blijft gewoon dezelfde belastingtarieven hanteren: die 620.000 euro steekt de stad gewoon op zak.”  Kristof Meerschaut pleitte tijdens de gemeenteraad voor meer openheid: “als je beslist het geld te houden, vertel dan tenminste aan de bevolking wat je ermee gaat aanvangen.”  Schepen Eeckhaut van milieu bleef vaag over de bestemming van deze middelen.

N-VA Oudenaarde wil het stadsbestuur alvast enkele ideeën aanreiken: het alsnog verlengen van de shuttledienst, of een fatsoenlijke heraanplant van het Liedtspark.  Andere leuke voorstellen kunnen gerust doorgemaild worden naar oudenaarde [at] n-va.be.