Andy Vandekerckhove vraagt stad om in te grijpen: ‘Jeugdvoetballers niet gijzelen in conflict rond centen’

Op 15 januari 2023, over deze onderwerpen: Sport

De stijgende energiefacturen zorgen voor onrust in het Oudenaardse jeugdvoetbal. Andy Vandekerckhove (ondervoorzitter N-VA Oudenaarde) vraagt een oplossing voor het conflict tussen VV Volkegem en KWIK Eine: ‘Ik wil een duidelijke oproep naar het stadsbestuur doen om in te grijpen en naar een gedragen oplossing te zoeken. Het kan nooit de bedoeling zijn dat sportende kinderen de dupe zijn.’

Alles draait rond het gebruik van kunstgrasvelden, eigendom van de stad, aan de Rode Los en bij KWIK Eine. KSV Oudenaarde betaalt voor het gebruik en de elektriciteit voor de kleedkamers een jaarlijkse forfait, KWIK Eine betaalt maandelijks een factuur. Door de stijgende energieprijzen swingt die factuur de jongste maanden de pan uit.

Dat mag ook VV Volkegem ondervinden. De club, met een bloeiende jeugdwerking, laat jeugdploegen eveneens trainen op de velden van KWIK Eine. Volkegem betaalt hiervoor op haar beurt een vergoeding aan KWIK Eine, maar die is volgens Eine te laag, gezien de gestegen kosten. De vergoeding die Eine vraagt, is volgens VV Volkegem dan weer onredelijk hoog. Dat de clubs het blijkbaar niet eens geraken, bleek afgelopen donderdagavond op pijnlijke wijze: toen jeugdspelers van VV Volkegem het terrein van KWIK Eine, betraden voor een training, deed Eine – letterlijk – het licht uit. En dat niet voor het eerst.

Andy Vandekerckhove: ‘Je kan je de ontgoocheling van de spelers en het onbegrip bij de ouders voorstellen. Jammer dat jeugdspelers, ouders, trainers en vrijwilligers de dupe worden van een conflict rond centen. Natuurlijk heb ik ook begrip voor de financiële situatie van de voetbalclubs, die het in deze dure tijden niet gemakkelijk hebben, zowel KWIK Eine als VV Volkegem. Maar ik wil bij deze een duidelijke oproep doen naar het stadsbestuur om opnieuw te bemiddelen, zodat we als volwassen mensen deze knoop kunnen ontwarren. Taferelen zoals donderdag mogen niet meer gebeuren.’