Carine Portois herlanceert politieke carrière bij N-VA

Op 17 mei 2023, over deze onderwerpen: Lokale economie, Mobiliteit en openbare werken

Verrassend politiek nieuws uit Oudenaarde. Carine Portois (60), voormalig schepen van Lokale Economie en Middenstand, keert terug naar de Oudenaardse politiek. Ze versterkt N-VA Oudenaarde en zal een belangrijke rol spelen bij de verkiezingen van oktober 2024.

Twee jaar geleden zei Carine Portois de politiek vaarwel, na veertien jaar schepen te zijn geweest van onder meer Burgerzaken, Lokale Economie, Middenstand, Jeugd, Internationale Betrekkingen en Zustersteden. Een burn-out dwong haar om het rustiger aan te doen. Carine: ‘Ik ging herbronnen in Spanje in totale rust en daar heb ik de tijd genomen om mentaal volledig te herstellen. Beetje bij beetje kwamen ook de energie en de goesting terug om weer aan politiek te doen. Ik ben geen stilzitter, ik wil me weer engageren voor mijn stad. Ik ben de drive nog niet kwijtgeraakt om mensen te helpen, om van betekenis te zijn in het dagelijkse leven van de Oudenaardist. Want ook al heerst er veel negativiteit over politiek, op lokaal vlak kan je het verschil maken en je steentje bijdragen.’

Opvallend: Portois keert niet terug naar haar vroegere partij Open Vld, maar maakt de overstap naar oppositiepartij N-VA, die daarmee een grote naam binnenhaalt. ‘Open Vld en N-VA hebben natuurlijk veel gemeenschappelijk. Ik ben gecharmeerd door de nieuwe dynamiek die van N-VA Oudenaarde uitgaat. Vooral deze legislatuur zijn ze heel sterk bezig. Fractieleider Kristof Meerschaut wordt door alle partijen geroemd om zijn dossierkennis en pertinente vragen. Of het nu over die fusie ging of over het mobiliteitsplan: N-VA legde de vinger op de wonde. Het was ook N-VA die me via Andy Vandekerckhove en Piet De Loof de kans bood om terug in de politiek te stappen.’

Het zal niet verrassen dat Carine zich opnieuw wil inzetten voor de middenstand, die de voorbije jaren in zwaar weer verkeerde. Piet De Loof, voorzitter van N-VA Oudenaarde, zegt om verschillende redenen tevreden te zijn: ‘Er is werk aan de winkel in Oudenaarde. Met haar dossierkennis en kennis van de stad biedt Carine onmiddellijk een grote meerwaarde. Carine is iemand die Oudenaarde door en door kent, en omgekeerd. Ze is iemand die mensen over de streep kan trekken om de stap te zetten naar N-VA: als kiezer, maar ook als bestuurslid of als kandidaat in 2024. Carine heeft ook bestuurservaring, dat is voor mij heel belangrijk. Ik maak er geen geheim van dat wij met ambitie naar 2024 trekken. De ambitie om gevoelig vooruit te gaan maar vooral: om deel te nemen aan het bestuur. Met onze dossierkennis en serieux willen we écht een verschil maken. Carine is een verbindend figuur die mensen in Oudenaarde kan samenbrengen en motiveren met één gemeenschappelijk doel: van Oudenaarde betere stad maken, voor iedereen.’

Welke plaats Carine op de lijst krijgt, is nog onduidelijk. ‘Uiteraard werken wij volop aan onze lijst. Er beweegt heel wat – zie maar vandaag – maar we willen niets overhaasten. Wees gerust: over onze lijst zullen we ruim op tijd communiceren’, aldus De Loof. ‘Het worden cruciale verkiezingen in 2024’, besluit Carine. ‘Er speelt veel: de burgemeester die stopt, een nieuwe generatie die klaar staat en, niet te vergeten: het afschaffen van de opkomstplicht bij de lokale verkiezingen. Ik hoop dat elke Oudenaardist zijn verantwoordelijkheid opneemt en komt stemmen, in het belang van zijn of haar stad.’