Erfgoedcentrum Ename mag geen lege doos blijven

Op 16 januari 2011

Het Erfgoedcentrum Ename staat al bijna 3 jaar leeg. Het project blijkt tot nu toe een lege doos te zijn. Een Masterplan van de provincie zou schot in de zaak brengen. Waar wacht men nog op?

In 2001 besliste de provincie Oost-Vlaanderen om een prestigieus erfgoedcentrum te bouwen rond de abdijsite van Ename. Daarvoor werd 9.3 miljoen euro geïnvesteerd. Het gebouw kreeg een cafetaria en ontvangstruimte, een polyvalente zaal voor 400 personen, kantoorruimtes, geacclimatiseerde opslagruimtes en een laboratorium. In 2008 was het gebouw klaar. Sindsdien staat het leeg. Een conflict tussen de provincie Oost-Vlaanderen en de Vlaamse Gemeenschap over de invulling en de financiering van het complex liggen aan de basis van deze impasse.

N-VA Oudenaarde vindt deze situatie te gek voor woorden. Ondertussen lijkt er schot in de zaak te komen. Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois (N-VA) voorziet een jaarlijks dotatie voor de werking van het Erfgoedcentrum. In ruil vraagt hij wel dat de provincie met een uitgewerkt Masterplan voor de werking komt.

N-VA Oudenaarde dringt dan ook bij de beleidsverantwoordelijken van de provincie aan dat er zo snel mogelijk werk wordt gemaakt van zo’n plan. Iedere dag dat het Erfgoedcentrum leeg staat, is er één te veel. N-VA Oudenaarde is van mening dat de archeologische site toeristisch waardevol is. Bovendien kan het Erfgoedcentrum ook inspelen op de vraag naar lokalen vanuit het plaatselijke verenigingsleven.