Erkenning voor nieuwe lokale onroerenderfgoeddienst Vlaamse Ardennen

Op 7 mei 2020

Matthias Diependaele, Vlaams minister van Onroerend Erfgoed, erkent de nieuwe intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst (IOED) Vlaamse Ardennen. Brakel, Geraardsbergen, Herzele, Horebeke, Kluisbergen, Kruisem, Lierde, Maarkedal, Oudenaarde, Ronse, Wortegem-Petegem, Zottegem en Zwalm maken deel uit van deze nieuwe IOED. 'Bijna 80% van de lokale besturen in Vlaanderen laat zich bijstaan door zo’n IOED', zegt minister Diependaele. 'Het doet mij dan ook enorm veel plezier dat deze dertien gemeenten de handen in elkaar slaan. Dat is geweldig nieuws voor het onroerenderfgoedbeleid in de streek.'

Een intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst stelt een geïntegreerd onroerenderfgoedbeleid op voor minstens drie gemeenten, ondersteunt hen bij de uitvoer ervan, en kan optreden als projectpartner. Vlaanderen telt momenteel 30 erkende IOED’s. De nieuwe IOED Vlaamse Ardennen zal zo’n beleid uitwerken voor Brakel, Geraardsbergen, Herzele, Horebeke, Kluisbergen, Kruisem, Lierde, Maarkedal, Oudenaarde, Ronse, Wortegem-Petegem, Zottegem en Zwalm.

De nieuwe erkenning is het resultaat van een lang voortraject met burgers en lokale besturen. Via participatiemomenten gingen de gemeenten op zoek naar een eigen invulling van het erfgoedbeleid.

Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele: 'Deze nieuwe IOED is ontstaan uit een intensieve regionale samenwerking rond erfgoedzorg. Met boeiende acties rond vrijwilligerswerk en draagvlakvergroting sluiten de ambities van IOED Vlaamse Ardennen mooi aan bij het Vlaamse onroerenderfgoedbeleid.'

De gemeenten uit de Vlaamse Ardennen behoren tot het werkingsgebied van het intergemeentelijke samenwerkingsverband SOLVA en het Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen. Daardoor zullen ze ook nauw samenwerken als IOED.