Geluidscamera’s tegen ‘boomcars’ en straatracers

Op 26 juni 2021

N-VA Oudenaarde wil iets doen aan de overlast door boomcars en straatracers. Gemeenteraadslid Boris Labie stelt voor geluidscamera’s te installeren, naar Genks en ook buitenlands voorbeeld. Hij dringt ook aan op meer controles.

Wagens die hard optrekken, gierende banden, knallende uitlaten en motoren, boomcars die met pompende beats door de stad rijden, tot en met straatraces… Het fenomeen komt niet alleen voor in grootsteden, ook in Oudenaarde worden we er in toenemende mate mee geconfronteerd, vooral op de Markt en in de omliggende straten, ook ’s avonds laat en ‘s nachts.

‘Zowel bewoners als mensen op een caféterras ervaren dit haantjesgedrag als enorm storend’, zegt N-VA-gemeenteraadslid Boris Labie. ‘Het gaat niet alleen om asociale lawaaivervuiling. Dit gedrag gaat in veel gevallen ook gepaard met onverantwoord rijgedrag en veel te hoge snelheden in zones-30’.

Labie stelt voor lawaaiflitspalen te installeren. ‘Aan flitspalen worden microfoons gekoppeld, zodat op basis van nummerplaatherkenning en geluidsregistratie voertuigen die voor overlast zorgen geregistreerd worden.’

Niet alleen in het buitenland (Frankrijk en Nederland) werden al lawaaicamera’s ingezet, ook in Genk.

Labie vraagt maandag op de gemeenteraad aan het stadsbestuur om te onderzoeken hoe en tegen welke kostprijs dergelijke camera’s in het centrum van Oudenaarde kunnen worden geplaatst.

‘Boetestraatje

Boris Labie informeert op de gemeenteraad ook naar twee andere heikele punten op de Markt: de verzinkpaaltjes en het fameuze ‘boetestraatje’.

‘Bij de heraanleg van de Markt werden rond het centrale plein en de parkeerzones verzinkpaaltjes geplaatst.  Deze moeten verhinderen dat wagens de Markt als doorsteek gebruiken.  Van bij de ingebruikname (eind 2017) zorgden deze paaltjes voor problemen: er wordt vaak tegen gereden en ze gaan makkelijk stuk.  Er ontstond een discussie met de aannemer over de kwaliteit van de paaltjes.  Drie jaar later blijft er van het oorspronkelijk concept weinig over: op vele plaatsen zijn de paaltjes verdwenen of liggen ze los op de grond.’

Labie wil van het stadsbestuur weten wat het van plan is met de paaltjes. Blijven ze behouden? Hoeveel hebben de herstellingen al gekost?

In het verlengde daarvan pleit Boris Labie voor een duidelijker aanduiding aan het begin van het ‘boetestraatje’ tussen de bibliotheek de Broodstraat. ‘Nog altijd worden toeristen en mensen van buiten de stad geregeld beboet – een hoogst onaangename kennismaking met de stad. Er staan nu al borden, maar de conclusie is duidelijk: ze zijn niet duidelijk genoeg.’