Groen licht voor restauratie van bedevaartsoord en kapel Onze-Lieve-Vrouw van Kerselare

Op 27 april 2022, over deze onderwerpen: Cultuur
Diependaele Kerselare

Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele zet het licht op groen voor de restauratie van bedevaartsoord en kapel Onze-Lieve-Vrouw van Kerselare, Oudenaarde. De Vlaamse overheid kent hiervoor een premie van 1.341.618,59 euro toe. ‘De kapel van Kerselare is een architecturale parel in de kerkelijke bouwkunst. Ontwerper Juliaan Lampens creëerde zijn eigen kenmerkende en unieke bouwstijl volgens het brutalisme. De kapel in Kerselare behoort samen met zijn eigen woning in Eke en de bibliotheek van Eke tot zijn bekendste werken. Het bedevaartsoord en de kapel zijn getuigen van een eeuwenlange Mariadevotie in de streek die begon in de 15e eeuw. De faam van de kapel en het Mariabeeldje zijn te danken aan de talrijke mirakels die werden genoteerd. Het betonrot waar de kapel mee kampt moet dringend aangepakt worden.’, aldus minister Matthias Diependaele. ‘Investeren in ons onroerend erfgoed draagt in de eerste plaats bij tot werkgelegenheid in de bouw- en restauratiesector. Maar door ons patrimonium te gebruiken als cultureel en toeristisch uithangbord levert deze investering op termijn ook een economische en maatschappelijke meerwaarde op. We maken van Vlaanderen een aantrekkelijke plek om in te wonen, om te ondernemen, te bezoeken en van te genieten’.

De keermuren van de bedevaarstkapel zijn instabiel geworden. Daarom wordt het parementmetselwerk (deels in natuursteen, deel in baksteen) gedemonteerd en herplaatst tegen de betonnen kern van de muur die wel behouden kan worden.

In de kapel wordt het houten meubilair ontworpen door Juliaan Lampens gerestaureerd en de bedevaartskandelaars worden gereconstrueerd die ook ontworpen zijn door Juliaan Lampens. Die kandelaars zijn momenteel niet aanwezig in de kapel. De reconstructie gebeurt op basis van de bewaarde ontwerptekeningen. Tenslotte wordt het groen en de betonverhardingen rond de kapel opgeknapt, samen met de rotssculpturen van de kleine ommegang. Voor de restauratie van de kapel is een premie van 1.341.618,59 euro toegekend.

De Edelareberg in Kerselare is al meer dan 500 jaar een bedevaartsoord. Op de plek waar nu de brutalistische kapel staat, stond tot 1961 een kapel met een houten Mariabeeldje waaraan mirakels worden toegeschreven. De oude kapel brandde af, en de kerkfabriek schreef een internationale architectuurwedstrijd voor een nieuwe kapel. Juliaan Lampens werd de winnaar. De radicale betonnen kapel die er dan wordt gebouwd, spreekt 50 jaar later nog steeds tot de verbeelding.

Foto’s en meer informatie: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/27415