‘Help middenstand nu meteen met coronabon’

Op 3 november 2020, over deze onderwerpen: Lokale economie, Corona
Andy Vandekerckhove

Hoe kunnen we de Oudenaardse handel en horeca helpen om de tweede lockdown door te komen? N-VA Oudenaarde stelt voor een ‘coronabon’ in te voeren, een variant op de Oudenaardebon.

Andy Vandekerckhove, bestuurslid bij N-VA Oudenaarde en initiatiefnemer van de coronabon, legt uit: ‘Voor de tweede keer in een jaar tijd worden handel en horeca zwaar getroffen. Heel wat zaken moeten sluiten. Niet elke handelaar kan met afhaal of thuislevering zijn omzet op peil houden, maar de vaste kosten lopen wel door… Ik ken persoonlijk heel wat handelaars die zo in moeilijkheden geraken.’

In het voorjaar schonk het stadsbestuur elk gezin een aankoopbon van 25 euro.

‘Dat was uiteraard een mooi gebaar, maar het nadeel daarvan is dat veel winkels dicht moeten blijven. De consument gebruikt zo’n bon maar weken of zelfs maanden later. Het duurt dus heel lang voor de ondernemer het geld effectief op zijn rekening ziet verschijnen. De coronabon kan meteen – online – worden gekocht en het geld kan ook meteen worden doorgestort.’

N-VA Oudenaarde komt daarom met een voorstel om de lokale handelaars en horeca-uitbaters hier en nu te ondersteunen: een aangepaste Oudenaardebon.

Zo zou de ‘coronabonnen’ kunnen werken:

• Tot 31/12 online te koop via de webstek van de stad Oudenaarde.
  • Ze worden, in tegenstelling tot de huidige bonnen, gekocht voor een specifieke winkel of horecazaak. Geïnteresseerde handelaars en horeca-uitbaters registreren hun zaak op de website.
  • Alleen handelaars met een ondernemingsnummer en vestigingsplaats in Oudenaarde komen in aanmerking.

Op deze manier kan elke consument nu meteen een zaak naar keuze steunen.

En kan er nog een extraatje bij van het stadsbestuur? De gebruiker betaalt voor een bon 25 of 50 euro, maar het stadsbestuur legt 20% van dat bedrag bij. Daardoor worden de bons respectievelijk 30 en 60 euro waard als ze worden ingeruild.

De begunstigde handelaar krijgt de 30 of 60 euro meteen doorgestort, een welgekomen ondersteuning om bijv. de doorlopende vaste kosten te betalen.

Op deze manier steunen stad en consument samen de middenstand. ‘Belangrijk is ook de handelaars uit de deelgemeenten niet te vergeten. Ook zij verdienen alle steun.’

N-VA Oudenaarde roept het stadsbestuur op dit voorstel zo snel mogelijk te uit te rollen.

De voordelen van dit systeem:

• directe steun voor handelaars en horeca
  • alleen voordeel voor lokale ondernemers, ook in deelgemeenten
  • goedkoper dan bon voor elk gezin