Heraanleg Tacambaroplein: N-VA vraagt bijkomende maatregelen voor veiligheid fietsers

Op 17 juli 2012

Wie uit de Nedersctraat komt zal in het vervolg voorrang moeten geven. Naar aanleiding van de heraanleg van het Tacambaroplein vroeg N-VA Oudenaarde zich af of het niet eigenaardig was dat de werken nu al starten terwijl het stadsbestuur nog niet weet wanneer ze de Grote Markt zal heraanleggen.

In een reactie laat schepen Eeckhaut nu weten dat het Tacambaroplein eerst gerealiseerd moet worden voordat men kan starten aan de werken op de Markt en dat in het mobiliteitsplan een duidelijke visie beschreven staat van wat er met de Markt moet gebeuren.

N-VA blijft erbij dat je het Tacambaroplein pas kan heraanleggen als je ook de Grote Markt en de verbindingsstraten op hetzelfde ogenblik aanpakt, of tenminste ook daar tussentijdse maatregelen voorziet zodat het plaatje blijft kloppen.

Zo niet kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.

De partij illustreert dit aan de hand van twee concrete voorbeelden uit het mobiliteitsplan waar de schepen zelf graag naar verwijst.

Iedereen moet voorrang geven

Kristof Meerschaut, mobiliteitsexpert N-VA: “De verkeersstromen op het Tacambaroplein wijzigen al, maar er wordt niets voorzien ter hoogte van de Grote Markt."

"Cruciaal in het verhaal is nochtans het terugdringen van de verkeersstromen in de Nederstraat, maar dit bereik je maar door een aantal maatregelen 'stroomopwaarts'.”

In het mobiliteitsplan staat bijvoorbeeld de suggestie om de verkeersrichting in de Einestraat om te draaien en zo minder verkeer in de Nederstraat te krijgen.

Meerschaut: “Hoe zit het daar nu mee?  Is dit voorzien?  Is men daar klaar voor?  Heeft men dit al gecommuniceerd aan de bewoners en handelaars?"

"Want we nu gaan krijgen is een ongewijzigde verkeersstroom uit de Nederstraat, op het Tacambaroplein, die ineens geen voorrang meer heeft.  De nieuwe situatie is er één waarbij de
Nederstraat en de Wijngaardstraat op gelijke voet staan en beide voorrang moeten geven aan het verkeer op het Tacambaroplein zelf."

"Dit wordt een heel gevaarlijke situatie. Heeft het stadsbestuur hier maatregelen voor voorzien of is dat iets voor later, zoals de mobiliteitsproblemen aan Retailpark N60 ook iets voor later was.”

Fietsers in beide richtingen?

Als er vanaf september niets verandert aan de verkeerssituatie ter hoogte van de Grote Markt, en de schepen geeft ook niet de indruk dat er iets zal veranderen, dan  wordt het dus vanaf september drummen in de Nedersstraat.

Meerschaut: “Zonder bijkomende maatregelen creëert het stadsbestuur dus een gevaarlijke verkeerssituatie en dit op een plaats waar ook heel veel fietsende scholieren passeren. We vragen dan ook dat het stadbestuur maatregelen neemt voor de veiligheid van de fietsers. Bijvoorbeeld door de verkeersrichting in de Einestraat om te draaien."

"En bovendien, wat die fietsers betreft, volgens het mobiliteitsplan zullen deze zowel in de Hoogstraat als in de Nederstraat in beide richtingen kunnen rijden. Werd hiermee rekening gehouden bij het ontwerp van het Tacambaroplein of zal men het plein later nog eens aanpassen?”

Schepen heeft gelijk

N-VA geeft schepen Eeckhaut in zijn reactie op één punt gelijk. Uiteraard moeten dergelijke zaken gefaseerd aangepakt worden, en moet men zaaien naar de zak.

“Maar dit is nog altijd geen enkele reden om halsoverkop aan de slag te gaan.  Elke stap die gezet wordt moet op voorhand beredeneerd worden inzake verkeersstromen, met zo nodig tussentijdse flankerende maatregelen."

"Je kan er niet één element uitlichten en dan zien wat er gebeurt. In afwachting dat er ooit wel nog iets gedaan zal worden. Dat is de afgelopen zes jaar iets te vaak gebeurd,” besluit Kristof Meerschaut.