Leemontginning - april 2015

Op 30 april 2015, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Lokale economie, Wonen en natuur

Het dossier van de leemontginning op de glooiende heuvels van Volkegem en Mater beroerde de gemoederen op de gemeenteraadszitting van maart. Het stadsbestuur had een mossel- noch vismotie in mekaar geflanst waarmee ze alle kanten uit kon. Tegen de tegenstanders bleef men argumenteren dat men bij zijn aanvankelijke houding bleef, namelijk tegen de leemontginning. De betrokken steenbakker werd in de feiten echter op zijn wenken bediend want het stadsbestuur opende de deur voor het aansnijden van een tweede ontginningsgebied.

N-VA Oudenaarde keek met verbazing naar de prachtige staaltjes emo-politiek die een aantal partijen ten beste gaven. Zelf danken we voor zo’n politieke aanpak, en baseren we ons enkel op de gegevens uit het concrete dossier. Onze partij is een fervent verdediger van eerlijk ondernemen en wenst de ondernemerswereld ook krachtig te steunen in zijn activiteiten. Maar net als in andere geledingen van onze samenleving hoort iedereen zich dan wel aan de regels en de procedures te houden. En laat het dossier van de leemontginning op dat vlak nu net flink wat mankementen vertonen…

Zonder op de technische details te willen ingaan, moet gewoon worden erkend dat er tot op vandaag heel wat onbeantwoorde vragen zijn en dat er bovendien een aantal loze beweringen en speculaties de ronde doen. Op vragen over nabestemming, ontsluiting, effecten op milieu, waterhuishouding en omgeving horen nu reeds klare en duidelijke antwoorden te komen vooraleer het gebied kan worden ontgonnen. Deze antwoorden zijn er vandaag niet, ofwel vallen ze bijzonder negatief uit voor de ontginning.

Ondanks onze principiële steun voor leemontginning in de eigen regio, laat dat vooral heel duidelijk zijn, kan N-VA Oudenaarde dit dossier, dat zoveel gebreken vertoont, dan ook niet ondersteunen.

Regels en procedures horen voor iedereen te gelden, en mogen niet onderhevig zijn aan politieke sluipwegen. De maatschappij in het algemeen en de ondernemerswereld in het bijzonder is gebaat bij duidelijke regels en procedures zodat niemand zich hoeft te richten tot deze of gene partij om zijn of haar dossier “een handje te helpen”.

Een faire, eerlijke politiek voor alle burgers en ondernemers, daar staat N-VA voor, ook in Oudenaarde!