Minister Diependaele zet licht op groen voor heraanleg kasseiweg Doorn in Oudenaarde

Op 14 januari 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
kasseien

“De restauratie en heraanleg van de kasseiweg Doorn in Oudenaarde kan starten”, zegt Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele. “Onroerend erfgoed vertelt vaak een lokaal verhaal en geeft mee vorm aan onze Vlaamse identiteit. Dankzij middelen uit het relanceplan kunnen de eigenaars van deze monumenten een ondersteuning krijgen om de waarde van het erfgoed te bewaren. De Vlaamse overheid kent voor dit project een premie van 403.838,98 euro toe.”

Onder invloed van de toenemende verkeerslasten op de kasseiweg Doorn is de straat doorheen de jaren in slechte staat geraakt. “De spoor-, put- en plasvorming in en naast de weg, zorgen ervoor dat het rijcomfort en het veiligheidsgevoel te wensen overlaat. Met de geplande werkzaamheden zal de stad Oudenaarde de kasseiweg in zijn oorspronkelijke staat herstellen”, vertelt minister Diependaele. Bij de heraanleg wordt onder meer rekening gehouden met het behoud van het tonrond wegprofiel en het maximaal hergebruik van de bestaande materialen en de historische wegbreedte.

Minister Diependaele: “Kasseiwegen zijn zeldzame, karakteristieke relicten in het landschap geworden. Ze geven het landschap een belangrijk, echt en onvervalst karakter. En ze zijn natuurlijk ook een uitdaging voor onze wielrenners. De kasseien hebben een hoge erfgoedwaarde en getuigen van een bepaalde fase in de evolutie van de wegenbouw. Het zijn één van de laatste voorbeelden van een geplaveide wegverharding, een techniek die al ten tijde van de Romeinse militaire aanwezigheid werd toegepast bij de aanleg van heirbanen.”

Vlaamse Veerkracht

Vlaanderen zal de komende jaren met het relanceplan Vlaamse Veerkracht 4,3 miljard euro investeren om ons economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de coronacrisis. Onroerend erfgoed moet zijn steentje hiertoe bijdragen.

Minister Diependaele: “Investeren in ons onroerend erfgoed draagt in de eerste plaats bij tot werkgelegenheid in de bouw- en restauratiesector. We maken van Vlaanderen een aantrekkelijke plek om in te wonen, te ondernemen, te bezoeken en te genieten.”

Meer informatie over het monument: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/37077

Publicatie van het agentschap Onroerend Erfgoed over hoe kasseiwegen en een goed rijcomfort samen kunnen gaan: https://oar.onroerenderfgoed.be/item/429