N-VA hekelt beslissing autorally

Op 30 april 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

N-VA Oudenaarde vroeg tijdens de gemeenteraad van maandag 26 januari duiding bij de beslissing van het stadsbestuur om in de kouters van Eine-Marolle een autorally toe te staan.

Kristof Meerschaut: “Om diverse redenen is deze beslissing hoogst ongelukkig, in het bijzonder om een dergelijk initiatief te laten plaatsvinden tijdens een autoloze zondag.”  Ook het feit dat er geracet wordt over de oude en bovendien beschermde kasseien van de Doorn vindt N-VA ongepast.  De partij stelt zich ook vragen inzake verantwoordelijkheid bij schade aan openbaar en privaat domein.  “De kleine, bochtige landbouwwegen, met zachte bermen zullen het zwaar te verduren krijgen, en niet alleen de dag van de race zelf, maar ook tijdens het opzetten en afbreken van het parcours.  Wellicht zal het parcours de dagen ervoor ook verkend worden.  Een ongeval is snel gebeurd.” uit Meerschaut zich bezorgd.

Ook buurtbewoners Jacques Vander Haeghen en Anne-Marie Serru reageren verbolgen: “Wij moeten dit vernemen via de pers.  In tegenstelling tot wat beweerd wordt, werden we nooit op de hoogte gebracht, laat staan dat de buurt akkoord zou zijn.”  De buurt overweegt acties en vraagt het stadsbestuur om terug te komen op haar beslissing.

Het stadsbestuur reageerde door te zeggen dat het om een principiële beslissing ging, en dat er nog veel voorwaarden te vervullen zijn.  Het is met andere woorden nog lang niet zeker dat de race ook effectief zal doorgaan.