N-VA: ‘Meerderheid schiet zichzelf in de voet’

Op 9 september 2022, over deze onderwerpen: Goed bestuur

N-VA Oudenaarde reageert tevreden op het begraven van de fusieplannen. “Het gezond verstand zegeviert. De meerderheid kiest voor de vlucht vooruit om zichzelf een vernederende uitslag van een volksraadpleging te besparen”, zegt Maikel Parmentier, secretaris van N-VA Oudenaarde. “Hoe zou er ook een draagvlak kúnnen zijn? Deze fusie was niet alleen megalomaan, ze was ook totaal ongeloofwaardig. Als je een fusie wilt aangaan, laat je onderzoeken wie de best mogelijke partners zijn – toch? Nu zat men vooraf te konkelfoezen met drie uitverkorenen, en de postjes tot 2030 al te verdelen. De burger ziet dat ook wel. De meerderheid heeft zichzelf in de voet geschoten door niet duidelijk te communiceren. Waarom wilde ze net déze fusie? Wat was het project? Communicatie en transparantie – het zijn jaar na jaar de buisvakken van deze meerderheid.”

‘Onderzoek nu eens àlle pistes’

Toch kan een fusie in de toekomst niet worden uitgesloten, stelt Parmentier, in een vorig leven fractieleider van de N-VA in Lievegem, waar hij ook een fusie meemaakte. “N-VA is zeker niet tegen fusies, wel integendeel. Maar dan moet men àlle pistes onderzoeken, om een zo objectief mogelijk oordeel te kunnen vellen.”

Marleen Van De Populiere: ‘Onzekerheid geeft weerstand’

Ook Marleen Van De Populiere (N-VA Wortegem-Petegem) hekelt het gebrek aan communicatie. ‘De bevragingen over deze plannen zijn afgenomen zonder concrete voorstellen, zonder een plan van aanpak. De burger weet niet wat hem te wachten staat eens de beslissing gevallen is. Deze onzekerheid geeft weerstand, dat is normaal. Maar ook ik ben zeker niet tégen een eventuele fusie. Net als in Oudenaarde zit er in Wortegem-Petegem sleet op de meerderheid, men is niet meer alert. Ik ben ervan overtuigd dat we van elkaar kunnen leren en ’good practices’ met elkaar moeten delen.’

Johan Devenyns: ‘Nooit vragende partij’

Na een eerdere fusie was er in Kruisem weinig animo voor een nieuw rondje. Ook N-VA-voorzitter Johan Devenyns uit Kluisbergen had altijd al zijn bedenkingen: ‘Wij hebben ons altijd heel kritisch uitgelaten over een mogelijke fusie – we zagen er het nut niet van in. Ook de ambtenarij zelf klaarblijkelijk niet. Financieel? Wij staan er in Kluisbergen door de compensatieregeling na het verdwijnen van de elektriciteitscentrale momenteel goed voor, dus dat was nooit een argument. Bij een fusie spelen vaak achterliggende motieven, en dat was hier niet anders denk ik.’