N-VA Oudenaarde doet dringende oproep in marktdossier

Op 17 januari 2014, over deze onderwerpen: Heraanleg van de Markt

N-VA Oudenaarde stelt vast dat de bevolking van Oudenaarde bijzonder veel vragen heeft bij het dossier van de heraanleg van de Markt.  Het gaat daarbij niet alleen over vragen omtrent het concrete voorstel zelf, maar evenzeer over waarom bepaalde keuzes worden gemaakt of net niet.  Het is voor de bevolking hoegenaamd niet duidelijk hoe het huidige voorstel tot stand gekomen is, of de consequenties van bepaalde keuzes correct ingeschat zijn en adequaat geremedieerd zullen worden, of het voorstel kadert in een ruimer strategisch-commercieel plan…

Het stadsbestuur heeft er jaren over gedaan om te komen tot een concreet voorstel, maar is vergeten de bevolking mee te nemen op het traject.  De infomarkt op 19 december 2013 kon niet meer goedmaken wat jarenlang niet gebeurd is: het creëren van een draagvlak.  Want het is precies het bestaan van een draagvlak dat finaal zal bepalen of de heraanleg een succes wordt of niet.

De keuze voor een bepaalde heraanleg hoort het resultaat te zijn van een intensief traject van onderzoek, analyse, praten met deskundigen, actoren, adviesraden, mensen op straat, en dat alles niet éénmalig.  Occasioneel naar buiten komen om vervolgens jaren achter gesloten deuren te werken aan een voorstel dat plots als waarheid verkocht wordt, wekt terecht vragen en zorgt enkel voor polarisatie.  Een dergelijke manier van werken is niet meer van deze tijd, en is alleszins onaanvaardbaar voor een belangrijk dossier als de heraanleg van de Markt.

N-VA Oudenaarde roept het stadsbestuur op om de komende maanden alsnog in te zetten op een intensief proces van inspraak waarbij de bevolking duidelijk en stap voor stap betrokken wordt in de zoektocht naar een geschikte oplossing voor de Markt.  N-VA Oudenaarde wil dat de bevolking meebouwt aan het uiteindelijke voorstel en niet louter occasioneel gevraagd wordt wat ze ervan vindt.

Concreet pleit N-VA voor de inrichting van een pop-up kantoor waar de bevolking terecht kan met vragen en ideeën voor de Markt.  Daarnaast kan er zonodig wekelijks een informatie- of debatavond georganiseerd worden waarbij ervaringsdeskundigen uitgenodigd worden om de voor- en nadelen van bepaalde opties toe te lichten, en dit voor de hele bevolking.

N-VA Oudenaarde pleit ervoor om op die manier, stap voor stap, te komen tot een geschikte oplossing voor de Markt.  Op die manier kunnen stadsbestuur én bevolking, beide goed geïnformeerd en weldoordacht het plan vormgeven.

Ivan Ingels                                                             Kristof Meerschaut

Voorzitter N-VA Oudenaarde                                  Fractieleider N-VA Oudenaarde

0498/11.54.48                                                       0478/71.01.50