N-VA Oudenaarde fileert circulatieplan Bevere: met 10 vragen naar gemeenteraad

Op 17 februari 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
file

Het stadsbestuur heeft bekendgemaakt dat vanaf 4 april een nieuw circulatieplan als proefproject ingevoerd wordt in Bevere, en dit voor een periode van drie maanden (tot en met 1 juni). De mobiliteitsproblemen in Bevere zijn goed gekend en het hoofddoel is helder: het centrum van Bevere leefbaarder te maken door de verkeersdoorstroming te verbeteren en daarmee het centrum autoluwer te maken, zoals ook te lezen staat op de webstek van de stad. Er blijven echter nog heel wat vragen open.

Kristof Meerschaut, fractieleider N-VA Oudenaarde: ‘Veel inwoners vragen zich af waarom er precies wordt gekozen voor deze maatregelen, en hoe bepaalde maatregelen zullen worden uitgewerkt. Een dergelijke duiding is nochtans nuttig en nodig om mensen mee te nemen bij een veranderingstraject. Uiteindelijk voert dit proefproject een aantal ingrijpende veranderingen door die voor veel mensen in de betrokken straten een grote impact zullen hebben.’

N-VA Oudenaarde trekt daarom naar de gemeenteraad van komende maandag 21 februari met niet minder dan 10 vragen over dit project:
1. Kadert het voorstel in een grotere visie op mobiliteit in Oudenaarde? Is dit een voorafname van het nieuwe mobiliteitsplan?
2. De as met de grootste fileproblematiek (N60 > Deinzestraat > Beverestraat, met toevoerstraten Wortegemstraat, Kortrijkstraat en Gentstraat) blijft ongewijzigd. Zit daar een strategie achter?
3. Het inkomend gemotoriseerd verkeer wordt via de J. Braetstraat en Stationsstraat naar het Tacambaroplein geleid, waardoor twee kruisende bewegingen met het uitgaand verkeer ontstaan. Is dat een doelbewuste keuze?
4. De Doornikse Heerweg (tussen Gentstraat en Deinzestraat) wordt een belangrijke as om het verkeer uit het centrum te leiden, ook voor bussen. Kunnen de plantvakken (slalom) blijven? Zo nee, hoe zal sluipverkeer (vrachtwagens) vermeden worden?
5. Bij nieuwe éénrichtingsstraten bestaat het risico dat er sneller gereden wordt. Worden daar preventieve maatregelen genomen?
6. Zal het fietsverkeer in beide richtingen kunnen, ook in éénrichtingsstraten?
7. Zullen de fietsers in de Deinzestraat/Beverestraat de file links kunnen voorbijsteken? Is dat compatibel met de bussen uit de tegenovergestelde richting?
8. Welke impact heeft deze proefopstelling op het aantal parkeerplaatsen, in het bijzonder in de straten waar éénrichtingsverkeer ingevoerd wordt?
9. Welke middelen zal de stad inzetten om het verkeer op 4 april in goede banen te leiden?
10. Wat gebeurt er op het einde van de proefperiode (2 juni)? Wordt de proefopstelling weggenomen of blijft ze staan totdat de resultaten van de inspraak verwerkt zijn/er een definitieve beslissing werd genomen?