N-VA Oudenaarde kant zich tegen de tariefverhoging voor de stedelijke sportinfrastructuur

Op 5 juni 2016, over deze onderwerpen: Sport

Het stadsbestuur van Oudenaarde voorziet een forse prijsstijging voor sportclubs die wensen gebruik te maken van de stedelijke sportinfrastructuur. Voor de sporthal Rodelos, ’t Sportkot en het Groenhof zal vanaf 1 september 13,5 euro/u betaald moeten worden voor een halve zaal en 10 euro/u voor een derde van de zaal. Dat is een stijging met respectievelijk 23% en 37% ten opzichte van de tarieven die werden goedgekeurd door de Gemeenteraad op 22 april 2016.

Kristof Meerschaut (N-VA): “Deze dubbele tariefverhoging in slechts enkele maanden tijd is een kaakslag voor de zaalsportclubs van Oudenaarde. Uiteraard zullen de sportclubs deze tariefverhoging moeten doorrekenen in de lidgelden, waardoor andermaal de Oudenaardse burger getroffen wordt. Het stadsbestuur kan het schrijnend gebrek aan enige langtermijnvisie inzake sportbeleid nauwelijks nog wegsteken.”

Het stadsbestuur motiveert de beslissing op basis van een aantal investeringen aan sportinfrastructuur die uitgevoerd en voorzien zijn. De sportraad van Oudenaarde volgt die redenering niet en heeft het dossier negatief geadviseerd. Kristof Meerschaut (N-VA) beaamt:

“Dergelijke investeringen moet je niet recuperen met een tariefverhoging. Daarvoor dienen de traditionele belastingen. Of gaan we straks inkomgeld moeten betalen wanneer het administratief centrum aangepakt wordt?”

De tariefverhoging werd meerderheid tegen oppositie goedgekeurd.