N-VA pleit voor erkenning als onroerenderfgoedgemeente

Op 2 maart 2015

Met toepassing van het nieuwe erfgoeddecreet kan een gemeente een erkenning bekomen als onroerenderfgoedgemeente.

Kristof Meerschaut (N-VA) motiveert: “Oudenaarde beschikt over een rijk patrimonium aan onroerend erfgoed.  Door te gaan voor die erkenning kan de stad aantonen dat ze deze troef naar waarde schat”.  Om erkend te kunnen worden moet de gemeente beschikken over een beleidsvisie inzake het lokale onroerend erfgoed.  Daarnaast moet de gemeente ook de vrijwilligerswerking ondersteunen, een lokaal draagvlak voor erfgoed creëren, en uiteraard zelf een voorbeeldfunctie opnemen in het beheer van onroerend erfgoed.  In ruil krijgt de gemeente meer verantwoordelijkheden op vlak van onroerend erfgoed.

“Voor Oudenaarde, als tweede monumentenstad van de provincie Oost-Vlaanderen, zou de erkenning als onroerend erfgoedgemeente een formaliteit moeten zijn” besluit Meerschaut.

Het stadsbestuur steunt het voorstel van N-VA maar wil wachten op het uitvoeringsbesluit dat later dit jaar verwacht wordt, en waarin meer duiding staat over de precieze modaliteiten.