N-VA reageert als enige

Op 25 september 2012

De firma Enervest wil drie windturbines bouwen tussen Eine, Heurne en Mullem. N-VA Oudenaarde vraagt dat het stadsbestuur onmiddellijk een informatievergadering voor de bevolking organiseert, waarbij het project helder en duidelijk gecommuniceerd wordt aan de betrokkenen. De partij heeft het dossier zelf reeds bestudeerd en is niet overtuigd van de argumenten die de inplanting moeten motiveren.

Kristof Meerschaut, expert ruimtelijke ordening: "De turbines staan willekeurig ingeplant, en vinden geen aansluiting met bestaande landschapsstorende elementen als de hoogspanningslijn en de N60. Dit is nochtans een cruciaal element bij een inplanting in openruimtegebied. Daarenboven worden ze ingeplant in een risicozone volgens de risicoatlas vogels-windturbines, en laat ook Defensie geen windturbines toe wegens de nabijheid van de radarinstallatie in Gavere."

Informatievergadering
Momenteel loopt een openbaar onderzoek, iedereen die opmerkingen of een bezwaar heeft, kan dit schriftelijk indienen bij het College van Burgemeester en Schepenen. Het stadsbestuur zelf reageert niet en zit wellicht op drie weken voor de verkiezingen duidelijk verveeld met het nieuws, zij hadden het liever nog enkele weken stilgehouden…

De wettelijke procedure voorziet in het plaatsen van gele affiches en het aanschrijven van de eigenaars van aanpalende percelen. Maar gelet op de grote ruimtelijke impact van een dergelijk project volstaat dit niet.

Mullemnaar Michael De Bode vraagt dan ook een informatievergadering voor de bevolking, waarbij het project helder en duidelijk gecommuniceerd wordt aan de betrokkenen. De Bode: "De omwonenden moeten weten waar ze aan toe zijn wanneer de initiatiefnemer stelt dat de hinder - geluid, slagschaduw - binnen de wettelijke normen valt.

Belangrijk is dat de infovergadering op korte termijn georganiseerd wordt, voor het einde van het openbaar onderzoek - en niet nadat alle vergunningen zijn afgeleverd zoals recent is vastgesteld bij het N60 Retailpark winkelcentrum - zodat de betrokkenen een eerlijke kans krijgen om met kennis van zaken te reageren."

N-VA Oudenaarde vraagt ook dat het stadsbestuur haar standpunt zou kenbaar maken inzake dit dossier.