N-VA vraagt maatregelen rond punt Leupegem

Op 3 april 2014, over deze onderwerpen: Veiligheid

Tijdens de gemeenteraad van november herhaalde N-VA Oudenaarde haar vraag om maatregelen te nemen ter hoogte van het rond punt in Leupegem.  In september vorig jaar maakte N-VA Oudenaarde de resultaten bekend van een eigen onderzoek naar het gebruik van enerzijds de fiets- en voetgangerstunnel in Leupegem, en anderzijds het rond punt.  De conclusie was dat ondanks het bestaan van een veilig alternatief heel wat fietsers de N60 kruisten, al fietsend over het rond punt, wat verboden is.

Kristof Meerschaut (N-VA): “De commotie hierrond, ook in de pers, zorgde voor een zekere sensibilisering.  Maar ruim een jaar later lijkt het effect uitgewerkt.  Wij betreuren dat er ondanks onze vraag, op het terrein niks ondernomen werd om het probleem op te lossen.”

Recent werd een nieuwe frituur geopend in de Berchemweg, nabij het rond punt.  Er wordt vastgesteld dat bepaalde fietsende klanten het rond punt verkiezen boven de tunnel.  “Dit toont nogmaals aan waar het schoentje knelt: het traject over het rond punt is voor vele fietsers nog steeds aanzienlijk korter en makkelijker dan de verder afgelegen tunnel.  Zolang het fysiek mogelijk blijft dat de fietsers het rond punt oprijden zal het probleem blijven bestaan.” besluit Meerschaut.

Het stadsbestuur beloofde alvast om in te zetten op extra sensibilisering via de scholen en de stedelijke jeugdraad.