N-VA vraagt om officiële verkeersborden te gebruiken

Op 22 oktober 2014, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken, Veiligheid

Op verschillende plaatsen in Oudenaarde, voornamelijk bij doodlopende woonstraten, wordt gebruik gemaakt van een blauw onderbord, met daarop een voetballend kind.  Dit is evenwel geen officieel bord uit de wegcode.  Er zijn aan dit bord dan ook geen wettelijk afdwingbare conclusies verbonden, ook niet met betrekking tot het snelheidsregime.

Kristof Meerschaut (N-VA): “De wegcode is al voldoende complex, het is noch voor de burger, noch voor de politie evident om conclusies te trekken uit verkeersborden zonder wettelijke context.”

Volgens oppositiepartij N-VA zorgt het vervangen van de blauwe onderborden door de officiële onderborden van woonerf (F12a en F12b) meteen ook voor de uitvoering van het mobiliteitsplan waarin gesteld wordt dat in dergelijke woonstraten de verkeersleefbaarheid belangrijker is dan vlot autoverkeer.

Het stadsbestuur beloofde om een inventaris op te maken van bestaande onderborden en te kijken welke borden meteen vervangen kunnen worden.  De situaties waar voorafgaand ingrepen aan het openbaar domein noodzakelijk zijn zullen in een latere fase bekeken worden.