N-VA wil structurele maatregelen tegen sluipverkeer in Schapendries

Op 16 april 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
wegenwerken

De werken aan de Berchemweg (N8) blijven voor gemor zorgen. Na klachten uit Melden wegens het schrappen van een buslijn zijn er nu problemen in de Schapendries (Leupegem). Het sluipverkeer, ook door tientallen vrachtwagens per dag, zorgt er voor gevaarlijke toestanden. N-VA Oudenaarde wil dringend actie.

Maandag startten de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de aanleg van een nieuwe duiker onder de Berchemweg (N8). Tot half juli is de Berchemweg volledig onderbroken. Er moet worden omgereden via de Kortrijkstraat en Oudenaardesteenweg. Dat is een heel eind, vandaar dat heel wat automobilisten de Schapendries als sluipweg gebruiken tussen de N8 en de N60. Zelfs heel wat truckers, voor wie de Schapendries ook zonder de werken verboden terrein is.

Kristof Meerschaut, onze fractieleider in de gemeenteraad: ‘Dit veroorzaakt niet alleen heel wat overlast, maar ook gevaarlijke toestanden. Dit is een dichtbevolkte wijk met veel gezinnen met kinderen. Gezien de nabijheid van de Koppenberg en het fietspad naar Kluisbergen rijden hier ook heel wat recreatieve fietsers rond. De smalle en bochtige Schapendries is hier niet op berekend: zwakke weggebruikers lopen gevaar, huizen daveren door de passerende trucks…’

In een vorige fase van de werken, die eindigde voor de paasvakantie, was de Schapendries aan de kant van de Berchemweg volledig afgesloten. Alle bewoners van de buurt werden op die manier naar de N60 geleid. Op de website van Wegen en Verkeer valt te lezen dat de Schapendries vanaf nu is opengesteld ‘zodat buurtbewoners makkelijk hun woning kunnen bereiken’. Kristof Meerschaut begrijpt niet waarom dit niet opnieuw kan: ‘Het is een logische oplossing als je de wegomlegging wilt laten respecteren.’

Nog op de website is sprake van borden met de melding ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’. Er geldt een tonnagebeperking tot 3,5 ton. Omdat de omleiding voor fietsers deels langs de Schapendries loopt, komen er extra markeringen op de weg. Zo maken we automobilisten attent op de aanwezigheid van fietsers. Kristof Meerschaut: ‘Van die borden of markeringen was tot gisteravond niets te zien. De tonnagebeperking tot 3,5 ton geldt sowieso in de Schapendries.’ Het kan niet de bedoeling zijn dat deze dichtbevolkte wijk drie maanden lang als een sluis fungeert voor sluipverkeer.’

N-VA Oudenaarde roept Agentschap Wegen en Verkeer en het stadsbestuur op om snel in te grijpen. Kristof Meerschaut: ‘Het is de zoveelste keer dat de communicatie en signalisatie rond wegenwerken mank loopt. N-VA Oudenaarde raadt aan om een protocol op te stellen dat het stadsbestuur bij wegenwerken strikt opvolgt. Zo verloopt de communicatie, zowel tussen diensten onderling als met de burgers, op dezelfde manier en efficiënt. Alles begint met goede signalisatie. Ik ben in Kluisbergen gaan kijken, en de aanduidingen waren er miniem. Ik kan me dan ook zeer goed de frustratie voorstellen van truckers die de hele Berchemweg zijn afgereden om dan hier niet meer door te kunnen.’
 

UPDATE

Na ons bericht over de onhoudbare verkeerssituatie in de Schapendries in Leupegem wordt er ingegrepen:

  • Politiezone Vlaamse Ardennen nam contact op met de werfverantwoordelijke. De wegsignalisatie wordt hopelijk snel aangepast en duidelijker gemaakt.
  • We dringen er andermaal op aan om truckers tijdig (dus al in Kluisbergen, Avelgem e.d.) te waarschuwen voor de opengebroken Berchemweg. Niets is vervelender dan plots voor een wegversperring te staan en de Schapendries is helaas niet berekend op zwaar verkeer.
  • Communicatie & signalisatie zijn bij wegenwerken de sleutelwoorden, maar niet voor het eerst loopt het in Oudenaarde mis. N-VA Oudenaarde stelt voor een protocol in te voeren dat het stadsbestuur bij wegenwerken strikt opvolgt. Zo verloopt de communicatie, zowel tussen diensten onderling als met de burgers, telkens op dezelfde manier en worden er geen fouten gemaakt.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is