Onze 33 ideeën voor Oudenaarde

Op 16 maart 2021, over deze onderwerpen: Financiën, Goed bestuur, Lokale economie, Mobiliteit en openbare werken
Een hart voor Oudenaarde

Het Oudenaardse handelscentrum en de horeca hebben het zwaar te verduren. De coronacrisis was de crisis te veel voor heel wat handelaars. Dat stelt de stad voor bijkomende uitdagingen. Er is al goed werk verricht, maar dat volstaat niet. Wat we nodig hebben, zijn initiatieven die elkaar aanvullen en versterken. Wij zijn ervan overtuigd dat we met de juiste investeringen het centrum nieuw leven kunnen inblazen. Ook de omliggende wijken en deelgemeenten zullen daarvan de vruchten plukken. N-VA Oudenaarde reikt 33 ideeën aan om het Oudenaardse centrum meer zuurstof te geven. Sommige ideeën zijn niet nieuw, andere wachten op uitvoering, en nog andere zijn volgens ons minstens het overwegen waard.

Leegstand

1. Geef Oudenaardse bedrijven en de horeca de kans om een leegstaand pand enkele maanden te gebruiken als etalage of tijdelijke zomerbar.

2. Gebruik leegstaande winkels voor de promotie van activiteiten, toerisme en bedrijven. Oudenaardse bedrijven scheren internationaal hoge toppen. ‘Made in Oudenaarde’ kan bezoekers doen opkijken.

3. Moedig ketens met een winkel in groot-Oudenaarde in het retailpark, de industriezone of een deelgemeente aan om een herstel-, afhaal- of contactpunt te voorzien in het centrum. Ook vakantiepark Roompot kan in het centrum een contact- of verkooppunt hebben.

4. Stimuleer eigenaars van leegstaande panden om ruimte te bieden aan activiteiten met zichtbare bedrijvigheid. Beter een fietsenmaker of bierproeverij dan een verlaten winkelruimte.

5. Ontraad wurgcontracten van brouwerijen en drankencentrales.

6. Geef tijdens het hoogseizoen voorrang aan pop-ups voor wie al een horecazaak in Oudenaarde uitbaat. Kies voor meer gemeenschappelijke initiatieven op de Markt, zoals afgelopen zomer.

7. Lanceer een online platform met alle leegstaande panden om het volledige aanbod snel te scannen.

8. Optimaliseer het stedelijk ondernemingsloket zodat beginnende ondernemers snel en doeltreffend geholpen worden met hun businessplan, locatiekeuze, vergunnings- en subsidieaanvragen.

9. Bemiddel bij nieuwe huurformules. Bij omzethuur betaalt de ondernemer een huur gerelateerd aan de omzet. In goede tijden profiteert de verhuurder mee van de omzetstijging van de huurder. In slechtere tijden betaalt de huurder minder huur. Bij ingroeihuur betaalt een startende ondernemer aanvankelijk een lager huurbedrag. Beetje bij beetje stijgt de huur naar een hoger bedrag.

10. Richt een ontwikkelingsmaatschappij op die panden opkoopt, opknapt en daarna weer ter beschikking stelt, waarbij ook de ruimte boven de winkels wordt opgewaardeerd. Meer bewoning = minder doods centrum.

11. Contacteer proactief nationaal bekende horeca-uitbaters en ondernemers om in Oudenaarde een filiaal of zaal te openen. Wie weet is het zuiden van Oost-Vlaanderen nog een blinde vlek in hun businessplan

12. Stem de leegstandstaks nauwkeuriger af.

13. Richt een innovatiefonds op. Dat kan vernieuwende ideeën bekostigen die de uitstraling van het centrum en de stad bevorderen.

14. Voorzie permanent overdekte terrassen. Dat hoeft niet ten koste te gaan van het uitzicht op ons bouwkundig erfgoed.

Communicatie

15. De stad Oudenaarde heeft haar communicatie jarenlang verwaarloosd. Zowel naar onze inwoners als naar toeristen schiet de stad tekort. Stel een masterplan op voor de communicatie en investeer in de communicatiedienst.

16. Professionaliseer de campagnes voor Oudenaarde volgens een weloverwogen communicatieplan. Voer ze ook en vooral buiten onze stad.

17. Stel een communicatie-draaiboek op dat bij alle wegenwerken moet worden gevolgd. Zo wordt iedereen tijdig verwittigd en verloopt de communicatie gestroomlijnd.

18. Laat een professioneel agentschap een eigentijdse, aantrekkelijke huisstijl ontwerpen met brede uitstraling. Geef Oudenaarde een modern ‘smoel’.

19. Vernieuw de stedelijke website. De huidige is een moderne stad onwaardig.

20. Geef de dienst Toerisme een eigen website. Voor een stad als Oudenaarde hoort toerisme geen nevenpagina te zijn op de website.

21. Speel onze Oudenaardse troeven (fietstoerisme, bier, erfgoed..) uit, maar durf ook te verrassen met gedurfde acties met nationale uitstraling.

22. Benut sociale media optimaal. Het is een essentieel onderdeel van elke stedelijke marketing. Werk een strategie uit om mensen blijvend aan Oudenaarde te binden.

23. Breng Oudenaardse ondernemers samen door naar elkaar te verwijzen met kaartjes, bijvoorbeeld “Deze bloemen zijn van…”.

24. Voorzie wifi in de volledige binnenstad. Gratis en zonder gedoe met accounts maar met reclame voor Oudenaardse zaken en bezienswaardigheden.

Mobiliteit

25.  Richt een afgesloten en bewaakte fietsenstalling in op de Ham ter hoogte van hotel Leopold. Daarmee helpen we dagtoeristen en fietsers, maar ook bezoekers die voor enkele dagen in Oudenaarde verblijven en hun fiets meebrengen.

26. Ook elders in het centrum moeten veilige fietsenstallingen komen, met bijzondere aandacht voor de elektrische fiets. Meer mensen op de fiets = minder auto’s.

27. Besteed meer aandacht aan de toegankelijkheid voor senioren en personen met een handicap.

28. Verwijder hinderlijk en onaangepast groen, zoals struiken en bomen die de zichtbaarheid van weggebruikers belemmeren.

29. Vermijd zoekverkeer door op verschillende locaties grotere borden te plaatsen om de richting te wijzen naar parkeerplaatsen.

30. Werk niet alleen de fietsring af maar voorzie ook bewegwijzerde fietsverbindingen naar troeven net buiten werken en omleidingen.

31. Werk een sluitend plan uit met aan- en afrijroutes voor de bevoorrading van de handelszaken.

32. Bied winkelketens in het centrum de mogelijkheid om te laten leveren aan een distributiecentrum net buiten het centrum. Zo vermijden we dat zwaar verkeer door het centrum moet.

33. Leg een nachtbus of belbus in op zaterdagavond van en naar de deelgemeenten. Dat maakt het centrum toegankelijker voor jongeren uit de buurgemeenten.