Ook de derde centrummanager is al weer weg: straks de vierde in 3 jaar tijd?

Op 23 november 2021, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Lokale economie
stadhuis Oudenaarde

N-VA vraagt dringende evaluatie van contract met CityD

Het ziet er naar uit dat de Stad Oudenaarde binnenkort de vierde centrummanager in drie jaar tijd krijgt. Centrummanager Sandra Huyskens is met stille trom verdwenen. N-VA Oudenaarde stelt zich andermaal vragen bij het dure contract met het citymanagementbureau CityD.

Wat voorafging:

• Begin 2017: de stad Oudenaarde stelt gewezen cafébaas Geert Verheyen aan als centrummanager. Verheyen, een populair figuur in de stad, moet het winkelcentrum meer schwung geven. Hij wordt daarbij ondersteund door CityD, een marketingbureau uit Houthalen (Limburg), dat later ook in Brugge een filiaal opent.

• Zomer 2018: Geert Verheyen wordt bedankt voor bewezen diensten. Dat onverwachte ontslag komt er op aansturen van handelaarsvereniging OWS. Geert Verheyen wordt niet vervangen. OWS gaat zelf verder samenwerken met CityD.

• Begin 2020: met Jennifer Op de Locht wordt dan toch een centrummanager voorgesteld. Op de Locht werkt in Limburg bij CityD. Na amper enkele maanden houdt ze het voor bekeken.

• Zomer 2020: Sandra Huyskens wordt voorgesteld als nieuwe centrummanager. Ook zij werkt bij CityD in Limburg.

Het nieuws:

• Zomer 2021: Sandra Huyskens vertrekt met stille trom bij CityD:

- Volgens haar eigen LinkedIn-profiel werkt ze sinds september bij een fiscaal bureau
- Op de website van Oudenaarde wordt niet langer naar haar verwezen, maar naar de zaakvoerder van CityD: https://www.oudenaarde.be/nl/oudenaardewinkelstadvzw

• Is er al een opvolger? De vacature bij CityD is blijkbaar nog niet ingevuld: https://cityd-wes.be/vacatures/.

• En zo stevenen we af op de vierde centrummanager in goed drie jaar, sinds het ontslag van Geert Verheyen.

Piet De Loof (voorzitter N-VA Oudenaarde) stelt zich vragen:

“Binnenkort de viérde centrummanager in goed drie jaar tijd? Dat is absurd, en vooral pijnlijk voor de Oudenaardse handelaars, die alle steun kunnen gebruiken. Door het grote personeelsverloop bij CityD dreigt de continuïteit helemaal verloren te gaan. Opnieuw moet iemand zich helemaal inwerken en gaat er kostbare tijd gaat verloren, op een moment dat de centrumhandelaars voor enorme uitdagingen staan: de digitale revolutie, de concurrentie met online winkels en baanwinkels, de leegstand, de hoge huurprijzen en nu ook opnieuw corona.”

“N-VA Oudenaarde hoopt dat het stadsbestuur de samenwerking met CityD eindelijk durft te evalueren. 50.000 euro per jaar – is het dat wel waard? Wordt het driejarige contract met CityD nog verlengd, of is dat intussen stilzwijgend gebeurd?”

N-VA Oudenaarde stelt voor:

“Stel een professionele centrummananger aan die Oudenaarde écht kent en vanuit Oudenaarde opereert. Met de 50.000 euro per jaar van CityD kan die worden betaald.”

"300 centrumhandelaars betalen nu elk jaar 300 euro aan de stad voor hun eigen promotie, in casu de werking van OWS. Schaf die belasting af. Het is de stad die moet zorgen voor een overkoepelend plan rond marketing en centrummanagement. Laat professionelen de vele uitdagingen aanpakken en geef de handelaars de ondersteuning die ze verdienen."