Oudenaarde durft... geen standpunt in te nemen

Op 20 mei 2011

N-VA  Oudenaarde betreurt de wijze waarop het stadsbestuur van Oudenaarde geen standpunt inneemt ten aanzien van de inplanting van handelspanden in industriegebied (Het Nieuwsblad 19.05.2011).  Dit is een stadsbestuur onwaardig, de inwoners van Oudenaarde verdienen een bestuur die ook in moeilijke dossiers keuzes maakt vanuit een visie op de toekomst.

Terwijl Oudenaarde geconfronteerd wordt met een sterke groei, wat zich onder meer uit in de vraag naar bijkomende industrieterreinen (vb. Bruwaan-noord) en het ontstaan van steeds meer knelpunten op het vlak van mobiliteit (recent nog verkeersoverlast in de Molenstraat-Kraneveld-Serpentstraat), laat het stadsbestuur de vergunningsaanvraag van enkele nieuwe baanwinkels besluiteloos liggen.  N-VA begrijpt dan ook de ontgoocheling van de plaatselijke middenstand over de huidige gang van zaken, en vraagt het stadsbestuur alsnog standpunt in te nemen: wat is nu de visie inzake kleinhandel en commerciële activiteiten, in het bijzonder ten aanzien van nieuwe perifere baanwinkels.

Voor N-VA Oudenaarde is het duidelijk: in industriegebied moet maximaal ruimte voorbehouden worden voor grotere ondernemingen. Detailhandel en horeca moeten daar maximaal geweerd worden. “De druk op industriegebied en de vraag naar beschikbare gronden is in onze streek dermate hoog dat we die grond maximaal moeten kunnen reserveren voor industriële activiteiten. Als we toestaan dat bestaand industriegebied volloopt met handelsactiviteiten, zal het uitbreiden van industriegebied en aansnijden van nieuwe gronden alleen maar versneld worden,” zegt N-VA man Ivan Ingels.

Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Philippe Muyters (N-VA) werkt op dit ogenblik aan een aanpassing van het besluit zondevreemde functiewijzigingen, conform de door de Vlaamse Regering goedgekeurde Winkelnota. “Een goed geïnformeerd stadsbestuur is op de hoogte van de standpunten van de Vlaamse Regering en weet welke richting het toekomstige beleid uitgaat,” zegt N-VA voorzitter Gregory Verhaeghe.

“De Winkelnota geeft de visie van de Vlaamse Regering op de plaats van detailhandel in de toekomst zeer duidelijk weer. Ik had verwacht dat het Oudenaardse stadsbestuur de beleidsdocumenten van de Vlaamse overheid toch ook zou kennen.”