Graaicultuur: Oudenaards stadsbestuur bedient zichzelf

Op 21 februari 2019, over deze onderwerpen: Goed bestuur

Tijdens de gemeenteraad van 28 januari 2019 werden de gemeenteraadscommissies samengesteld. Daarbij heeft de meerderheid vooral zichzelf beloond met mandaten: 8 van de 10 stemgerechtigde commissieleden komen uit de meerderheid (open VLD en CD&V).  Vanuit de oppositie krijgt enkel Groen twee stemgerechtigde leden. De drie kleinste fracties uit de gemeenteraad (N-VA, sp.a en Vlaams Belang) moeten het doen met een raadslid 'met raadgevende stem'.

Anders dan in de voorbije bestuursperiode beslisten de meerderheidspartijen om de gemeenteraadscommissies nu samen te stellen op basis van de methode-Imperiali. Kristof Meerschaut (N-VA) ging niet akkoord met de gewijzigde manier van werken: 'Imperiali is voor kleine fracties de meest nadelige wijze van verdeling. Volgens de regelgeving moeten de commissies samengesteld worden naar evenredigheid van de fracties in de gemeenteraad, dat is nu duidelijk niet het geval.'

Door de mandaten toe te wijzen volgens de methode-Imperiali bestaat de commissie voortaan uit dertien bezoldigde leden in plaats van twaalf: open VLD trakteert zichzelf op een extra mandaat, die fractie heeft nu zes i.p.v. vijf betaalde mandatarissen. 'Onnodige verspilling van belastinggeld', vindt Kristof Meerschaut. 'Ook met vijf betaalde mandatarissen kan Open VLD haar stem kenbaar maken in de commissies.'

Kristof becijferde dat dit de Oudenaardse belastingbetaler ruim 25.000 euro extra kost: 'In tijden van besparingen op alle vlakken is deze zelfbediening ongehoord.'

Het voorstel van Kristof Meerschaut om de verdeling van mandaten aan te passen werd meerderheid tegen oppositie weggestemd.