Retributie voor het gebruik van sportaccommodaties

Op 22 februari 2016, over deze onderwerpen: Onderwijs en jeugd, Sport

Tussenkomst op de gemeenteraad van 22 feb 2016: Kristof Meerschaut (N-VA) merkt op dat op deze gemeenteraad de tarieven voor het gebruik van de sporthal ‘het Groenhof’ in de Groenstraat moeten goedgekeurd worden. De nieuwe sportzaal is echter al een tweetal maanden in gebruik.

N-VA Oudenaarde vroeg zich af of dit retroactief zal toegepast worden? Bij de tarieven staat nergens in het ontwerp dat het om uurtarieven gaat. De bevoegde schepen Simoens bevestigt dat het om uurtarieven gaat en vindt ook dat het er beter zou bijstaan. Opnieuw een blauw-oranje staaltje van ‘als het er maar een beetje op trekt…’

Het stadsbestuur wist niet precies wanneer de sporthal gebruiksklaar zou zijn. De zaal kon inderdaad al een paar maanden eerder gebruikt worden, maar er moesten nog zaken afgerond worden, zoals het installeren van software die het mogelijk maakt van op afstand te controleren. Ook de badges moesten nog ter beschikking gesteld worden. Een aantal clubs heeft wel al toestemming gekregen om de zaal te gebruiken. Wie reserveert gaat een mondeling contract aan dat juridisch afdwingbaar en juridisch sluitend is.

Onze fractieleider Kristof Meerschaut antwoordt dat in de toekomst moet vermeden worden dat er mondelinge overeenkomsten zijn, ook in verband met tarieven, die echter nog niet gedekt zijn door een gemeenteraadsbesluit.  Opnieuw een totaal gebrek aan langetermijnvisie dus. En zo loopt het stadsbestuur wel eens meer achter de feiten aan.