Ronde van Vlaanderen: had Oudenaarde meer kunnen doen?

Op 21 oktober 2020, over deze onderwerpen: Sport, City marketing
De kapel van Kerselare kwam in beeld, maar voor rest kreeg de tv-kijker weinig van Oudenaarde te zien.

Tijdens de vorige gemeenteraad stelde Kristof Meerschaut de vraag of Oudenaarde extra inspanningen ging doen om (positief) in beeld te komen tijdens de tv-uitzending van de Ronde van Vlaanderen. Veel meer mensen zaten immers voor tv, en in ruil voor de 400.000 euro die ook dit jaar moet worden betaald, mag wel iets worden verwacht.

Kristof Meerschaut (N-VA): ‘Op sportief vlak was het een zeer boeiende wedstrijd, en het is positief dat de Corona-maatregelen goed werden opgevolgd. Toch bloedt elk wielerhart bij het zien van de desolate straten en hellingen.’

Door de Corona-maatregelen heeft de Ronde nauwelijks iets opgebracht voor de Oudenaardse handelaars en horcea-uitbaters, niet op de dag zelf, en ook niet in de aanloop er naartoe. Toch moet de stad Oudenaarde ook dit jaar 400.000 euro betalen om aankomstplaats te kunnen zijn. Een belangrijk argument om deze uitgaven te motiveren, is dat de stad er ook veel voor terugkrijgt, onder de vorm van promotie en inkomsten voor de handelaars en horeca-uitbaters. Contractueel was er geen mogelijkheid om over deze kostprijs te onderhandelen, zo bleek uit het antwoord van de burgemeester Marnic De Meulemeester (Open VLD) op de vraag van Kristof Meerschaut (N-VA) tijdens de gemeenteraad van 28 september 2020. Maar er zou onderzocht worden hoe de stad Oudenaarde positief in beeld gebracht kon worden, gelet op het feit dat er veel meer mensen de Ronde zouden volgen op tv.

Wat heeft het stadsbestuur gedaan om extra in beeld te komen?

‘Miljoenen kijkers hebben zondag de Ronde op tv gevolgd. Maar langs de kant van de weg was niks te zien: geen kunstwerk, geen spandoek, geen promotie, niks. Het stadsbestuur heeft de kans laten liggen om reclame te maken voor de troeven van de stad.’ reageert Kristof Meerschaut (N-VA) ontgoocheld. Het raadslid had tijdens de gemeenteraad van september opgeroepen om ondanks de omstandigheden toch maximaal gebruik te maken van het evenement: citymarketing in ruil voor de inzet van belastinggeld en personeel. ‘Nu hebben we 400.000 euro betaald om in beeld te komen als een verlaten stad, het druilerig weer maakte de tristesse compleet. Wat een gemiste kans. Maar misschien kunnen we financieel nog een graantje meepikken van de reclame-opbrengsten?’, aldus nog Kristof Meerschaut (N-VA) die de vraag zal stellen op de gemeenteraad van 26 oktober.