Ronde van Vlaanderen langer in Oudenaarde: ‘Tijd om er écht iets mee te doen’

Op 30 maart 2022, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Sport

Oudenaarde blijft tot 2028 de aankomstplaats van de Ronde van Vlaanderen, zo raakte gisteren (d.d. 29 maart 2022) bekend. N-VA Oudenaarde hoopt dat er de komende jaren eindelijk werk wordt gemaakt van professionele marketing, waardoor de investering ook loont voor toerisme en handel.

Op de gemeenteraad van maandag 28 maart informeerde N-VA-fractieleider Kristof Meerschaut nog naar de plannen: wat had het stadsbestuur dit jaar gedaan om ervoor te zorgen dat Oudenaarde maximaal profiteert van de Ronde van Vlaanderen? Hoe had men de city marketing aangepakt en binnen welke visie? Wat doet men met de gegevens van de duizenden wielertoeristen op zaterdag?

Piet De Loof, voorzitter N-VA Oudenaarde: ‘Ik was ronduit verbijsterd door het antwoord van de burgemeester, waaruit bleek dat ook dit jaar alles zo’n beetje op z’n beloop wordt gelaten. Er is geen plan, geen visie. Dit bewijst andermaal dat Oudenaarde qua marketing nergens staat, en dat in een digitaal tijdperk met al zijn mogelijkheden. Eén voorbeeld illustreert dit pijnlijk: wie op de website van Flanders Classics doorklikt naar Oudenaarde als toeristische bestemming, komt terecht op de algemene website van de stad. Toerisme? Fietstoerisme? Niets van te zien. Je moet het gaan zoeken onder ‘Ontdekken’. Want nee, Oudenaarde heeft nog altijd geen eigen toeristische website, iets waar we met N-VA al jaren op aandringen. Niet nodig blijkbaar.’

N-VA Oudenaarde is niet tegen de (zware) investering die wordt gedaan om de Ronde in Oudenaarde te halen. ‘Maar dan moet je zoveel mogelijk uit die investering halen, in plaats van achterover te leunen en te zeggen: we komen toch op tv? Zelfs de vrouwenkoers zenden ze nu uit! Maar wat brengt dat op voor Oudenaarde, het toerisme, de handelaars?’

Hoe kan het dan beter? N-VA Oudenaarde ziet 5 grote werkpunten:

1. Data

De Loof: ‘Het is juist dat je niet zomaar alle gegevens van deelnemers aan de ronde voor wielertoeristen mag gebruiken voor eender wat, maar dat is toch een kwestie van een overeenkomst met Flanders Classics. Voor die honderdduizenden euro mag dat wel inbegrepen zijn in dat pakket. Dat geldt ook voor andere evenementen: gegevens van bezoekers zijn goud waard. Wie hier eenmaal komt, komt misschien terug - tenzij ze een boete kregen in het boetestraatje aan de Markt. (lachje)’

2. Trajecten

‘Met die data moeten professionals aan de slag gaan die al die wielertoeristen meenemen in een traject dat hen voor langere tijd aan Oudenaarde bindt. Wie hier met de Ronde heeft gefietst, wordt later aangeschreven om daar een vervolg aan te breien met andere fietstochten, weekendtrips, culinaire evenementen enz.’

3. Eenvormigheid

‘Van inwoners die niet tijdig weten dat hun straat wordt afgezet tot de Ronde van Vlaanderen: communicatie is een chronisch pijnpunt in Oudenaarde. Deels komt dat omdat er te gefragmenteerd wordt gewerkt: hier een afficheke, daar een folderke, enz. Dat is niet meer van deze tijd en erg amateuristisch’

4. Hele stad

‘Oudenaarde moet van de Ronde méér maken dan alleen supporteren en in een VIP-tent staan. Ook de kleinhandel en horeca moet er meer bij worden betrokken. Terwijl de man aan de aankomst staat, moet de vrouw naar het winkelcentrum worden gelokt met speciale Ronde-acties - of omgekeerd natuurlijk…’

5. Bevoegdheid