Sociaal huis gebouwd op financieel drijfzand

Op 26 april 2016, over deze onderwerpen: OCMW

Tijdens de gemeenteraad van april polste gemeenteraadslid Roland Van Heddegem (N-VA) naar de stand van zaken van de verbouwing van het sociaal huis, en in het bijzonder naar wie de facturen zal betalen.

Er werd een afspraak gemaakt met het Algemeen Ziekenhuis Oudenaarde (AZO) dat haar gebouwen huurt van het OCMW voor 30 jaar: in plaats van de huurgelden op te vragen aan het AZO stuurt het OCMW de facturen voor de verbouwing van het sociaal huis door naar AZO.  Maar daarbij werd kennelijk geen plafond afgesproken.  Roland Van Heddegem: “De kosten blijven oplopen en de vraag is of het AZO in staat zal zijn om alle facturen te betalen.”  OCMW-voorzitter Vercamer bevestigde dat de hele operatie voor het OCMW kostenneutraal zou zijn, en dat het AZO alle facturen wel zal moeten betalen.  Roland Van Heddegem hecht geen geloof aan dit scenario voelt de bui al hangen: “Het OCMW bepaalt en het AZO betaalt, dit blijft niet goed gaan.  Wanneer AZO niet in staat blijkt om de facturen te betalen zal men andermaal moeten aankloppen bij de gezinnen en bedrijven van Oudenaarde.  Onaanvaardbaar als je weet dat de bijdrage voor het OCMW de voorbije jaren al verdubbeld is”.