Stadsbestuur Oudenaarde laat ruim 1,2 miljoen euro liggen door eigen blunder

Op 1 juni 2015, over deze onderwerpen: Kompascamping

De stad Oudenaarde kocht op 8 mei 2014 de site van de voormalige Kompascamping (24ha 68a 26ca) voor een bedrag van 4.285.500 euro.  Kort daarvoor, op 26 maart 2014, werd de bedoelde site opgenomen in de Gewestelijke Inventaris “Leegstaande en Verwaarloosde Bedrijfsgebouwen”.  Sinds 1995 is er een wetgevend kader dat bepaalt dat lokale overheden tot 30% van de aankoopprijs terugbetaald kunnen krijgen van het Vlaams Gewest wanneer een geïnventariseerd item gekocht wordt.

Het stadsbestuur van Oudenaarde heeft bij de aankoop van de Kompascamping echter geen dossier ingediend!  Kristof Meerschaut (N-VA): “Het stadsbestuur was blijkbaar niet eens op de hoogte van deze tegemoetkoming, om tot 30% van de investering te recupereren.  Een blunder van 1.285.600 euro.”

Eerder leverde de zoektocht naar een geschikte partner voor de ontwikkeling van de site ook niks op.  De N-VA hekelt vooral de nonchalance, eigengereidheid en blijkbaar ook onkunde van het stadsbestuur in dit dossier: “Onze waarschuwing, dat zonder voorafgaande marktconsultatie geen geïnteresseerde partners gevonden zouden worden, werd eerder ook al in de wind geslagen.  Ten onrechte, zo blijkt nu.”

“Deze eigengereide, nonchalante bestuursmentaliteit wordt andermaal duur betaald door de Oudenaardse gezinnen en bedrijven.”, aldus nog Kristof Meerschaut (N-VA). “Door eigen onkunde nu ruim 1,2 miljoen euro mislopen in dit blunderdossier, maar in 2014 de Algemene Gemeentelijke Heffing wel met 50% verhogen, getuigt van een ongezonde visie op belastinggeld en hoe er op een verantwoorde manier mee om te springen. De belastingbetaler draait andermaal op voor deze bijzonder dure blunder die zonder meer kon worden vermeden.”