Tacambaroplein: stadsbestuur “vergeet” heraanleg Grote Markt

Op 15 juli 2012

Plattegrond TacambaropleinDe werken voor de heraanleg van het Tacambaroplein zijn deze week begonnen. Het plein wordt een volwaardige rotonde en een belangrijk busknooppunt. Het stadsbestuur van Oudenaarde communiceert dit dan ook als een eerste stap in de realisatie van het mobiliteitsplan.

N-VA stelt vast dat het stadsbestuur zedig zwijgt over de heraanleg van de Grote Markt en zo – mogelijk-  ruim een half miljoen euro overheidsgeld over de balk gooit. De kiescampagne van het stadsbestuur mag blijkbaar geld kosten.

Kristof Meerschaut, mobiliteitsexpert N-VA Oudenaarde: “Als men in de toekomst de Grote Markt zal heraanleggen, zal dat grote gevolgen hebben voor de omliggende straten en pleinen, waaronder dus ook het Tacambaroplein."

"Is het niet eigenaardig dat men nu het Tacambaroplein gaat heraanleggen terwijl men nog niet weet wat men gaat doen met de Grote Markt?"

"Gaat men dan nog eens het Tacambaroplein openbreken als dat nodig mocht blijken?”   

 

Inwoners en handelaars voor voldongen feit

In haar eigen mobiliteitsplan spreekt het stadsbestuur nochtans van het streven naar een samenhangend stelsel van publieke ruimten, waaronder de kernstedelijke as stationsplein – Tacambaroplein – de Markt – kerkplein Pamele.

Meerschaut: “Wanneer het dossier Grote Markt opnieuw aan bod komt, wie zal dan nog een aanpassing durven voorstellen aan dit pas heraangelegd Tacambaroplein? Ook wanneer dit de beste oplossing zou zijn voor de Grote Markt?"  

"Door het Tacambaroplein her aan te leggen zonder plan voor de Grote Markt dreigt het stadsbestuur inwoners en handelaars voor een voldongen feit te plaatsen.”

 

Toename verkeersdrukte Grote Markt

N-VA vreest ook een toename van de verkeerdrukte op de Grote Markt. In september al verandert de verkeerscirculatie op het Tacambaroplein. 

Vooral ter hoogte van de Nederstraat zal de impact groot zijn: niet langer het verkeer uit de Nederstraat heeft voorrang, maar het verkeer op het Tacambaroplein zelf zal voorrang hebben. 

Meerschaut: “Bij gebrek aan een plan verandert er op de Grote Markt vooralsnog niets.  Het valt te verwachten dat in de spits het verkeer nog meer dan voorheen zal vaststaan tot op de Grote Markt, en zelfs verder.”     

 

Denken-Durven-Doen (in die volgorde)

Eerder werden de Oudenaardisten al geconfronteerd met het debacle rond de ontsluiting van het retailpark aan de N60, de dure fietserstunnel in Leupegem zonder oplossing voor de oversteek aan de kerk, en het éénrichtingsverkeer aan het Atheneum waarbij de rest van de Eindries wordt vergeten. 

Het stadsbestuur slaagt er maar niet in te handelen vanuit een globale visie en het mobiliteitsverhaal meester te blijven.

Bruno Van Waeyenberghe, lijsttrekker N-VA Oudenaarde:  “Andermaal dreigt het ad-hocbeleid van het stadsbestuur, ingegeven door de dwangmatige reflex om tegen de gemeenteraadsverkiezingen nog snel met enkele realisaties te kunnen uitpakken, als een boemerang in het gezicht van de Oudenaardisten terecht te komen."  

"N-VA Oudenaarde betreurt deze handelswijze en pleit zelf resoluut voor de formule denken-durven-doen, maar dan ook in die volgorde.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is