Windmolens N60: “Onaanvaardbaar dat stadsbestuur bevolking niet informeerde”

Op 28 september 2012

Het stadsbestuur van Oudenaarde is alsnog van plan een informatievergadering te organiseren om de bevolking in te lichten over de eventuele plaatsing van drie windmolens langs de N60. Dat blijkt alvast uit een reactie van burgemeester Marnic De Meulemeester vandaag in de pers.

N-VA Oudenaarde is tevreden dat het stadsbestuur ingaat op de vraag van de N-VA om een informatievergadering te organiseren (zie hier). Toch is en blijft het onaanvaardbaar dat het stadsbestuur zo lang heeft gewacht om de bevolking te informeren.

Kristof Meerschaut, expert ruimtelijke ordening: “Enervest, het bedrijf dat de windmolens wil bouwen, heeft reeds in augustus de stad gecontacteerd met betrekking tot het project. Het stadsbestuur was ook als eerste op de hoogte toen de bouwaanvraag daadwerkelijk ingediend werd. Kennelijk heeft het stadsbestuur het al die tijd niet belangrijk genoeg gevonden om een infovergadering te organiseren en de bevolking te informeren over een project met zo’n enorme impact.”

Luisteren naar de burger

N-VA Oudenaarde moest het stadsbestuur wakker schudden zodat de betrokken inwoners een faire kans zouden krijgen om met kennis van zaken te kunnen reageren binnen het openbaar onderzoek.

Michael De Bode, Mullemnaar: “Dat er momenteel een kiescampagne loopt is geen excuus om dergelijke dossiers die mensen aanbelangen te verwaarlozen. Op de bewonersvergadering is duidelijk geworden dat dit de mensen hoog zit. Het is niet de eerste keer dat het stadsbestuur de bevolking niet of niet voldoende inlicht. Het is een constante geworden de afgelopen jaren. Hoog tijd dat dit verandert.”